كاخ پاسارگارد

سرزمين پارسيان

فرهنگ و گذشته آريایی

به نام پروردگار

مجموعه تاريخي پاسارگاد يکي از آثار بر جاي مانده از دوران هخامنشي است که در منطقه پاسارگاد استان فارس واقع شده است.

اين مجموعه که هفتمين اثر ثبت شده کشور در فهرست آثار ميراث جهاني است در سال 550 پيش از ميلاد در دوران هخامنشيان بنا نهاده شد.

مجموعه تاريخي پاسارگاد که به فرمان کوروش هخامنشي بنا شد ، شامل آرامگاه کوروش ، کاخ انسان بالدار ، کاخ بارعام ، کاخ اختصاصي و بناي معروف به تخت سليمان است.

بناي آرامگاه کوروش در ميان باغهاي سلطنتي قرار داشته و از سنگهاي عظيمي که طول برخي از آنها به هفت متر مي رسد ساخته شده است.

بناي آرامگاه دو قسمت مشخص دارد يکي سکويي شش پله اي که قاعده آن مربع مستطيلي به وسعت 165 متر مربع است و ديگري اتاق کوچکي به وسعت 5/7 متر مربع است که ضخامت ديوارهايش به 5/1 متر مي رسد.

در ورودي آرامگاه در سمت شمال غربي قرار داشته و پهناي آن 75 سانتي متر است.

کاخ اختصاصي کوروش يکي ديگر از بناهاي مجموعه تاريخي پاسارگاد است که در هزار و 300 متري شمال غربي آرامگاه کوروش واقع است.

بخش هاي اين کاخ عبارتند از يک تالار مرکزي ، 2 ايوان در غرب و شرق و 2 محوطه باز در شمال و جنوب همچنين کتيبه اي به سه زبان ايلامي ، پارس باستان و بابلي با مضمون من هستم کوروش شاه هخامنشي بر تنها جرز سنگي اين کاخ باقيمانده است.

زندان سليمان يکي ديگر از آثار بسيار زيبا در مجموعه تاريخي پاسارگاد است که به اوايل دوره هخامنشيان تعلق دارد و بناي چهار گوش برج مانندي است که در دوران اسلامي به زندان سليمان شهرت يافته و اکنون فقط يک ديواره آن باقيمانده است.

گروهي آن را آرامگاه کمبوجيه پسر و جانشين کوروش مي دانند و بعضي آن را آتشگاه و برخي ديگر نيز گنج خانه کوروش ناميده اند اما احتمال اينکه آرامگاه کمبوجيه بوده بر دلايل استوارتري متکي است. 
 



نگار شده در برچسب:كاخ پاسارگارد, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |